Asertywność 1 – Pakiet pięciu filmów DVD z konspektami
Pakiet przeznaczony dla uczniów klas 4 – 6
Co jest istotą asertywności? Dzieci spotykają się w szkole, domu czy na ulicy z różnymi trudnymi sytuacjami. Często ulegają presji rówieśników i nie umieją powiedzieć NIE!, kiedy kolega namawia na palenie papierosów, albo na wagary. Inny problem to wymuszanie, kradzież i kłamstwo. Pakiet pięciu filmów jest odpowiedzią na to pytanie!!!
Konwencja filmów jest fabularna, zrealizowana bardzo wiarygodnie w przestrzeni szkoły, domu, ulicy z udziałem młodzieży, bez zbędnej dydaktyki, co powoduje, że opowiedziane historie są bardzo prawdziwe i spotykają się z żywą reakcją widza. Elementem filmu jest rozmowa ze znaną psycholog Iwoną Anną Wiśniewską, która w sposób bardzo przystępny odpowiada na pytania związane z tematem asertywności.
Do każdego filmu dołączony jest szczegółowy konspekt do przeprowadzenia lekcji. Gotowe konspekty pozwalają na zrealizowanie lekcji w sposób, bardzo dynamiczny, nowatorski i twórczy z zaangażowaniem wszystkich uczniów w klasie. Czas trwania każdego filmu ok. 10 -15 min. + znakomicie przygotowane konspekty.
1. Kłamstwo. Zbliża się ważny sprawdzian z matematyki, z którą Wiola ma problemy – jest typem humanistki. Kasia natomiast jest dobra z tego przedmiotu. Mama Wioli wpada na pomysł, żeby Wiola poprosiła Kaśkę o pomoc. Jak wyglądała wspólna nauka dziewczyn? Na pewno nie tak jak sobie wyobrażała mama Wioli. Po prostu nauki nie było, no bo jak się uczyć, gdy tyle ciekawych rzeczy się dzieje. Wiola ma dobre intencje, ale nie umie powiedzieć swojej koleżance – nie! Chce się uczyć, ale… kończy się okłamywaniem mamy i ogromnym zdenerwowaniem. Czy ta historia może mieć szczęśliwe zakończenie? Przekonajcie się sami.
2. Koledzy. Wojtek z Tomkiem są najlepszymi kumplami. Od pewnego czasu Wojtek zaczyna się zadawać ze starszymi kolegami i spędza z nimi więcej czasu niż z Tomkiem. Tomek zauważa, że już nie jest jak dawniej. Stara się powrócić do wcześniejszych relacji z Wojtkiem. Jednak żeby „wkupić się” do paczki nowych znajomych Wojtka, musi zacząć się zachowywać tak jak oni, czyli m.in. Zacząć palić papierosy. Czy Tomkowi starczy odwagi, żeby powiedzieć – nie?
3. Telefon. Pokusa jakiej uległy Majka z Kaśką, może się zdarzyć każdemu. Oczywiście współczuję dziewczynom, ale kradzież jest kradzieżą i konsekwencje swojego postępowania będą musiały ponieść. Przyznam się, że trochę mi żal Majki. Dlaczego? Na początku nie chciała brać udziału w kradzieży, ale niestety uległa namowom Kaśki. Czy mogła się zachować inaczej, pomimo dużej presji ze strony koleżanki? Oczywiście, że tak, ale w tym przypadku powinna się zachować asertywnie i powiedzieć zdecydowanie – nie!
4. Wagary. Maciek, nasz filmowy bohater, musi dokonać wyboru. Spotyka dwóch starszych kolegów z gimnazjum, którzy namawiają go na wagary. Maciek nie jest przekonany o słuszności tego pomysłu. Jak zakończy się ta historia? Decyzja jest trudna. Jeśli nie pójdzie z kolegami będą się z niego wyśmiewać, że jest dzieciuchem. A może trzeba powiedzieć kolegom, że wagary to nie najlepszy pomysł, ale jeśli chcą to proszę bardzo, śmiało, droga wolna, idźcie sobie, ale beze mnie. Ja zostaję w szkole.
5. Znalezione, nie kradzione. Historia Marcina skończyła się i dobrze i źle. Ojciec Marcina jest bardzo dumny z syna,który potrafił się przyznać do kłamstwa,przełamując barierę strachu i wstydu. A co stało się z dwoma starszymi chłopakami, którzy wymuszali pieniądze i szantażowali Marcina? Ich sytuacja nie wygląda za dobrze. Policyjna izba dziecka, nadzór kuratora sądowego,problemy w szkole i domu.
Filmy zostały zrealizowane w sposób bardzo realistyczny z udziałem dzieci. Konwencja filmów jest fabularna bez zbędnej dydaktyki, co powoduje, że opowiedziane historie są bardzo prawdziwe i spotykają się z żywą reakcją widza. Dodatkowym elementem filmu jest rozmowa ze znaną psycholog Iwoną Anną Wiśniewską, która w sposób bardzo przystępny odpowiada na pytania związane z tematem asertywności.