Ekologia 21 filmów DVD + 1 płyta CD z konspektami
EKOLOGIA 21 filmów na 6 płytach DVD + 1 płyta CD z konspektami
W pakiecie znajduję się 21 filmów fabularno-dokumentalnych + scenariusze ,
karty pracy dla nauczycieli z propozycją lekcji i ćwiczeń.
Zgodność z podstawą programową kształcenia ogólnego
(rozporządzenie MENiS z dn. 26.02.2002r. Dz.U.Nr 51, poz. 458 z późniejszymi
zmianami) w zakresie: BIOLOGII, GEOGRAFII, EDUKACJI EKOLOGICZNEJ.
1 film DVD pt. Ziemia nasz Świat. Uczeń po obejrzeniu filmu: opisuje warunki, dzięki którym na Ziemi istnieje życie, definiuje i wyjaśnia znaczenie terminu biosfera, wymienia zasoby przyrody, uzasadnia, dlaczego zasoby przyrody są ograniczone,wyjaśnia co jest przedmiotem badań
ekologii, rozumie, że człowiek jest częścią układów biologicznych, wskazuje miejsce człowieka w układach ekologicznych, zastanawia się dlaczego wiek XXI musi być wiekiem ekologii, formułuje samodzielnie argumenty i ocenia ich poprawność, rozumie celowość i znaczenie kształcenia ekologicznego.
2 film DVD pt. Energia i materia – podstawy karuzeli życia na Ziemi. Uczeń po obejrzeniu filmu: dostrzega i analizuje zależności po karmowe w ekosystemach, określa miejsce człowieka w ekosystemie (konsument wszystkich rzędów, zwykle ostatnie ogniwo łańcuchów pokarmowych),
opisuje przepływ energii przez ekosystem, wyjaśnia przyczyny strat energii przy przechodzeniu do wyższych poziomów troficznych, omawia krążenie materii w ekosystemie, ocenia rolę reducentów w krążeniu materii, omawia cechy ekosystemu znajdującego się w równowadze ekologicznej,
wymienia czynniki wpływające na równowagę ekologiczną ekosystemu, przewiduje konsekwencje ekologiczne zakłócenia równowagi ekologicznej w ekosystemach, wymienia i analizuje wpływ różnych czynników na zachowania konsumpcyjne, ocenia wpływ konsumpcjonizmu na różne ekosystemy, analizuje ekonomiczne motywy ochrony środowiska.
3 film DVD pt. Tuż pod powierzchnią Ziemi. Uczeń po obejrzeniu filmu: podaje definicję gleby, wymienia cechy dobrej gleby, omawia rolę gleby w ekosystemie, wyjaśnia skąd bierze się próchnica, omawia wpływ próchnicy na procesy biologiczne gleby, podaje przykłady organizmów glebowych, klasyfikuje gleby, omawia zasoby glebowe Polski, wymienia rodzaje przekształceń gleby, charakteryzuje przekształcenia geomechaniczne, hydrologiczne i chemiczne gleby, wyjaśnia na czym polega biologiczna i fizyczna degradacja gleby, przewiduje konsekwencje degradacji gleb,
podaje przykłady działań powodujących degradację gleby, podaje przykłady sposobów ochrony gleb przed degradacją.
4 film DVD pt. W ciągłym ruchu – naturalna zmienność ekosystemu. Uczeń po obejrzeniu filmu: rozumie i poprawnie stosuje terminy: sukcesja pierwotna, wtórna, ciąg sukcesyjny, biocenoza klimaksowa, określa warunki, w których występuje sukcesja pierwotna i wtórna, opisuje na wybranych przykładach przebieg sukcesji pierwotnej i wtórnej, wymienia kolejne stadia seralne
ciągu sukcesyjnego, porównuje przebieg sukcesji pierwotnej i wtórnej, omawia i ocenia wpływ człowieka na procesy sukcesyjne, uzasadnia konieczność prowadzenia szerokiej edukacji ekologicznej prowadzącej do trwałej zmiany postaw.
5 film DVD pt. Niebieska planeta – bez wody nie ma życia. Uczeń po obejrzeniu filmu: wyjaśnia, dlaczego bez wody nie ma życia, omawia mały i duży cykl hydrologiczny, porównuje krążenie wody w małym i dużym cyklu hydrologicznym, ocenia znaczenie wody w kształtowaniu klimatu i różnorodności biologicznej, wyjaśnia znaczenie terminów: spływ powierzchniowy, retencja naturalna i sztuczna, porównuje wielkość spływu powierzchniowego w miastach i terenach zalesionych, ocenia wpływ wylesiania na bilans wodny w środowisku, ocenia znaczenie retencji w
bilansie wodnym, wyjaśnia na czym polega eutrofizacja wód, podaje przyczyny eutrofizacji wód, ocenia wpływ działalności człowieka na proces eutrofizacji wód, ocenia skutki procesu eutrofizacji wód, zna prawne podstawy ochrony wód, stawia problemy badawcze i formułuje wnioski.
6 film DVD pt. ( Bez ) Cenne krople – woda w Polsce. Uczeń po obejrzeniu filmu: zna zasoby wodne Polski, wyjaśnia znaczenie terminów: retencja naturalna i sztuczna, wymienia czynniki wpływające na zwiększenie retencji naturalnej, omawia znaczenie lasów, torfowisk, bagien w retencji, ocenia znaczenie retencji wody opadowej, podaje przykłady oszczędnej i racjonalnej
gospodarki wodą w gospodarstwie domowym, analizuje swój wpływ na stan wód w Polsce.
7 film pt. Odzyskiwanie wody. Uczeń po obejrzeniu filmu: wyjaśnia czym są i skąd się biorą ścieki, klasyfikuje ścieki, omawia zasadę mechanicznego, chemicznego i biologicznego oczyszczania wody, porównuje skuteczność i wydajność mechanicznego, chemicznego i biologicznego oczyszczania wody, ocenia działalność człowieka pod kątem zużycia wody, proponuje działania ograniczające ilość wytwarzanych ścieków komunalnych, analizuje swój wpływ
na gospodarkę wodą i ściekami w swojej gminie.
8 film DVD pt. Niewidoczne lecz niezbędne – powietrze. Uczeń po obejrzeniu filmu: omawia skład chemiczny powietrza, podaje przykłady substancji i związków chemicznych zanieczyszczających powietrze, wymienia i charakteryzuje źródła zanieczyszczeń powietrza, wyjaśnia różnicę pomiędzy wysoka i niską emisją, porównuje wpływ na stan powietrza wysokiej i
niskiej emisji, omawia mechanizm powstawania kwaśnych deszczy, przedstawia wpływ kwaśnych deszczy na organizmy żywe i gleby, definiuje termin: defoliacja,określa konsekwencje środowiskowe defoliacji znacznych obszarów leśnych, wyjaśnia dlaczego porosty są wskaźnikiem stanu czystości środowiska, tłumaczy zasady posługiwania się skalą porostową, wyjaśnia na czym polega i czemu służy monitoring czystości powietrza, porównuje jakość powietrza zimą i latem, wyjaśnia przyczyny różnic w jakości powietrza zimą i latem.
9 film DVD Nie było nas – był las. Uczeń po obejrzeniu filmu: omawia warstwową budowę lasu, opisuje warunki życia w poszczególnych warstwach lasu, podaje przykłady organizmów żyjących w poszczególnych warstwach lasu, wyjaśnia przyczyny specyficznego klimatu leśnego, porównuje
lasy naturalne i gospodarcze, podaje przyczyny wylesienia Polski i Europy, charakteryzuje biologiczne, społeczne, rekreacyjne i gospodarcze funkcje lasu, formułuje zasady prawidłowego i odpowiedzialnego korzystania z lasów.
10 film DVD pt. Czy las to tylko fabryka drewna? Uczeń po obejrzeniu filmu: porównuje strukturę lasów naturalnych i antropogenicznych, opisuje zmiany w lesie wywołane działalnością gospodarczą człowieka i turystyką, zna kierunki i cele gospodarki leśnej, omawia zasady prawidłowego zachowania się w lesie i korzystania z jego dobrodziejstw, wymienia i analizuje czynniki zagrażające lasom, ocenia biologiczne, klimatyczne i społeczne koszty zanikania lasów,
omawia rolę martwych drzew w lesie, podaje argumenty za pozostawianiu martwych drzew w lesie, analizuje i ocenia swój wpływ na stan lasów.
11 film DVD pt. Czy grozi nam zmiana klimatu? Uczeń po obejrzeniu filmu: omawia mechanizm powstawania efektu cieplarnianego, wymienia i analizuje przyczyny i konsekwencje efektu cieplarnianego, omawia mechanizm powstawania dziury ozonowej, wymienia i analizuje przyczyny i konsekwencje zanikania warstwy ozonowej w atmosferze, ocenia swoją rolę w ochronie klimatu, zna prawne działania naprawcze w sprawie ochrony klimatu.
12 film DVD pt. Śmieci nasze powszednie. Uczeń po obejrzeniu filmu: klasyfikuje odpady, podaje źródła odpadów komunalnych, omawia drogę od produktu do odpadu, omawia dalsze losy odpadu od momentu trafienia do kosza na śmieci, porównuje jakość i ilość odpadów w mieście i na
wsi, podaje przykłady zachowań konsumentów sprzyjające zwiększaniu ilości odpadów komunalnych, ocenia własne zachowania konsumenckie, przewiduje konsekwencje wytwarzania coraz większej ilości odpadów, proponuje działania ograniczające ilość wytwarzanych odpadów., analizuje i opracowuje wyniki ankiety.
13 film DVD pt. Uciążliwa konieczność czy okazja do zarobku? Uczeń po obejrzeniu filmu: wyjaśnia na czym polega recykling, omawia zasady prawidłowej segregacji śmieci, analizuje koszty składowania i utylizacji odpadów, omawia sposób składowania odpadów, omawia główne cechy bezpiecznego dla środowiska wysypiska śmieci, ocenia wpływ tzw. dzikich wysypisk śmieci na środowisko naturalne, podaje przykłady zagospodarowania odpadów komunalnych i przemysłowych.
14 film DVD pt. Skupiska miejskie – raj czy piekło na ziemi? Uczeń po obejrzeniu filmu: opisuje warunki życia w mieście, charakteryzuje zmiany klimatyczne spowodowane wielkomiejską zabudową i ruchem ulicznym, charakteryzuje zmiany rzeźby terenu spowodowana urbanizacją,
analizuje zależność pomiędzy liczbą mieszkańców miasta a jakością środowiska naturalnego, omawia w jaki sposób hałas, promieniowanie elektromagnetyczne i oświetlenie ulic nocą zmieniają warunki ekologiczne w mieście, wyjaśnia dlaczego miasto jest miejscem rozwijania się roślinnych
zbiorowisk ruderalnych i pionierskich, wymienia gatunki dzikich zwierząt na stałe bytujących w miastach, proponuje działania polepszające stan miejskiego środowiska przyrodniczego.
15 film DV pt. Wsi spokojna, wsi wesoła. Uczeń po obejrzeniu filmu: opisuje warunki życia na wsi, wymienia problemy ekologiczne wsi, wyjaśnia na czym polega zmęczenie gleby, omawia problemy związane z chemizacją rolnictwa, prowadzeniem intensywnej hodowli drobiu i zwierząt, analizuje związek pomiędzy ilością stosowanych nawozów sztucznych a rosnącą eutrofizacją
zbiorników wodnych, porównuje zasady rolnictwa intensywnego i ekologicznego, ocenia wpływ na środowisko naturalne rolnictwa intensywnego i ekologicznego, omawia zasady rolnictwa integrowanego.
16 film DVD pt. Odnawialne źródła energii – nieunikniona konieczność. Uczeń po obejrzeniu filmu: definiuje pojęcia „odnawialne i nieodnawialne źródła energii”, podaje przykłady odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii, wymienia odnawialne źródła energii, określa warunki środowiskowe umożliwiające pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych, ocenia koszty
środowiskowe wykorzystywania odnawialnych źródeł energii, omawia bariery powszechnego wykorzystywania odnawialnych źródeł energii, uzasadnia konieczność poszukiwania alternatywnych źródeł energii, omawia sposoby oszczędzania energii cieplnej i elektrycznej.
17 film DVD pt. Nie jesteśmy na Ziemi sami. Uczeń po obejrzeniu filmu: definiuje terminy „różnorodność gatunkowa, genetyczna, ekosystemowa”, wymienia i omawia przyczyny wymierania gatunków, wyjaśnia dlaczego zanikanie siedlisk jest główną przyczyną ginięcia gatunków, wyjaśnia
dlaczego intensywne rolnictwo i wylesianie zagraża bioróżnorodności, przewiduje bliskie i dalsze konsekwencje braku prawnych form ochrony przyrody, analizuje swój wpływ na aktywną ochronę przyrody, uzasadnia, dlaczego ochrona przyrody jest obowiązkiem każdego człowieka.
18 film DVD pt. Ziemia wspólnotą wszystkich istot. Uczeń po obejrzeniu filmu: charakteryzuje osobowość ekologiczną, korzysta z prawa do dostępu do informacji, wie gdzie poszukiwać potrzebnych informacji, omawia i analizuje koncepcję „ekologicznego śladu na Ziemi”, oblicza swój ślad ekologiczny, ocenia własną świadomość ekologiczną, analizuje własne nastawienie do
problemu rozwiniętego konsumpcjonizmu.
19 film DVD pt. Wybierzmy przyszłość. Uczeń po obejrzeniu filmu: analizuje zależność istnienia ludzi od stanu przyrody i środowiska, uzasadnia konieczność powszechnej edukacji ekologicznej, uzasadnia konieczność ograniczenia postaw konsumpcjonistycznych, omawia główne założenia koncepcji zrównoważonego rozwoju, omawia rolę organizacji rządowych i
pozarządowych w rozwiązywaniu problemów środowiskowych.
20 film DVD pt. Czym skorupka za młodu…Uczeń po obejrzeniu filmu: omawia i analizuje założenia Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej, uzasadnia celowość powstawania takich dokumentów jak Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej, podaje ze swojego najbliższego otoczenia przykłady wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju. 21 film DVD Czas na podsumowanie. Uczeń po zajęciach: jest przygotowany merytorycznie do dyskusji na tematy związane z zagadnieniami ekologicznymi i środowiskowym, dostrzega ważne problemy ekologiczne w skali lokalnej i
globalnej.
Czas trwania każdego filmu ok 10 minut.