Krzyżówki dla dzieci - Układanka literowa
Krzyżówki dla dzieci. Układanka literowa" to znakomita pomoc edukacyjna dla dzieci w przedszkolu. Dziecko odgaduje hasła przedstawione na obrazkach a następnie wypełnia pola krzyżówki przy pomocy ekologicznych, drewnianych literek dołączonych do zestawu.
Zgodnie z Podstawą programową wychowania przedszkolnego dziecko, po zakończeniu edukacji przedszkolnej posiada następujące umiejętności: rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane podczas zabawy, odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych. Nauczyciele powinni wykorzystać każdą sytuację edukacyjną prowadzącą do rozwinięcia dojrzałości dziecka. Jeżeli dzieci w sposób naturalny są zainteresowane zabawami prowadzącymi do ćwiczeń czynności złożonych, takich jak liczenie, czytanie, a nawet pisanie, nauczyciel przygotowuje dzieci do wykonywania tychże czynności zgodnie z fizjologią i naturą pojawiania się tychże procesów.
"Krzyżówki dla dzieci" bardzo ułatwiają wprowadzanie w życie założeń programowych przez nauczycieli przedszkolnych - stymulują dzieci do brania udziału w zabawie, która prowadzi do rozpoznawania liter i układania z nich krótkich wyrazów.
Zestaw zawiera również karty pracy - wydrukowane krzyżówki do wypełniania przez dzieci za pomocą pisaka. Karty pracy można wielokrotnie dodrukować przy pomocy matrycy - płyty CD dołączonej do zestawu.
Zbiór liter dołączonych do zestawu pozwala na ułożenie przez dzieci haseł zawartych na pojedynczej planszy. Istnieje możliwość dokupienia dodatkowego zbioru drewnianych liter (100szt) w cenie 80zł. Rozmiar drewnianych klocków z literkami to 35mm x 35mm x 8mm. W zestawie znajduje się 5 szt. klocków bez nadruku - jako zapasowe.
Przeznaczenie:
Do wykorzystania w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej przy realizacji treści z zakresu:
- odczytywania krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter w formie napisów drukowanych
- poszerzania wiedzy o otaczającym świecie
- jako materiał ćwiczeniowy dla dzieci
Zestaw dydaktyczny zawiera:
- 20 zafoliowanych, kolorowych plansz formatu A3 + karty pracy
- zestaw 100 drewnianych klocków z literami i cyframi, w ekologicznym worku
- matrycę na płycie CD do wielokrotnego drukowania plansz i kart pracy
- sztywną teczkę z rączką do przechowywania zestawu
Scenariusz zajęć dla dzieci 5 i 6-letnich z wykorzystaniem plansz edukacyjnych "Krzyżówki dla dzieci. Układanka literowa"
Cel ogólny:
Dzieci przypominają sobie wiedzę o literach i uczą się rozróżniania spółgłosek i samogłosek.
Cele operacyjne:
Dzieci współpracują w zespołach.
Dzieci ćwiczą motorykę małą.
Dzieci rozwijają swoją kreatywność.
Uczestnicy kształtują umiejętność grupowania i odnajdywania elementów.
Pomoce dydaktyczne:
Karty pracy, szablony krzyżówek - plansze oraz drewniane klocki z literami (pomoce są w zestawie), lustro lub małe lusterka.
Formy pracy:
Indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Metody pracy:
Pedagogika zabawy, zabawy paluszkowe, śpiew, heureza, metoda prób i błędów, eksperyment, karty pracy.
Przebieg zajęć:
1. Wstępna część zajęć: nauczyciel wita się z dziećmi piosenką, na przykład "Dzień dobry, witam was". Przy drugiej próbie zaśpiewania tytułowych słów uczniowie składają dłonie pokazując literę D oraz literę W.
2. Po zaśpiewaniu piosenki nauczyciel zaczyna zabawę literkową: wymienia określone litery (najpierw samogłoski, a potem spółgłoski) - zadaniem dzieci jest jak najszybsze znalezienie ich w zestawie drewnianych klocków literowych i podanie odpowiedniej literki nauczycielce. Jeśli dzieci mają trudność mogą najpierw spoglądać na rewers, gdzie znajdują się obrazki, których nazwy zaczynają się na określone litery. Nauczycielka gromadzi klocki osobno w dwóch grupach - spółgłosek i samogłosek.
3. Nauczycielka wyjaśnia dzieciom, że mamy dwa typy liter - spółgłoski i samogłoski. Dzieci otrzymują lusterka, bądź stają przed dużym lustrem i próbują odgadnąć czym się różni sposób wypowiadania spółgłosek i samogłosek. Gdy poznają tą zasadę, kładziemy przed dziećmi kostki z literami i prosimy by wyszukały określone spółgłoski i samogłoski (nadal są poszeregowane w 2 grupach). Gdy dzieci dobrze radzą sobie z tym zadaniem powtarzamy je ale bez podziału klocków na samogłoski i spółgłoski.
4. Każdy przedszkolak ma za zadanie połączyć jedną spółgłoskę z jedną samogłoską, tworząc zbitkę z dwóch klocków literowych. Następnie dziecko prezentuje utworzoną sylabę. Inne dzieci próbują, jeśli to możliwe, dodać do tego członu dalszą część, tak by powstało całe słowo. Wybieramy kilka sylab stworzonych przez dzieci.
5. Nauczycielka podaje dzieciom wcześniej przygotowanych plansze – krzyżówki , gdzie znajdują się obrazki ze zwierzętami, owocami, warzywami itp. Zadaniem uczniów, pracujących w mniejszych grupach, jest odnalezienie właściwych liter i ułożenie ich w polach krzyżówki. Następnie dzieci muszą zastanowić się, czy ich wyraz rozpoczynał się na spółgłoskę czy samogłoskę. Na koniec nauczyciel sprawdza pracę i pyta uczniów z każdej grupy o odpowiedź na postawione powyżej pytanie.
6. Nauczycielka rozdaje każdemu z uczniów kartę pracy, odpowiadającą szablonowi krzyżówki (dostępne na płycie CD Eurotest). Uczniowie korzystając ze wzorca stworzonego w pracy grupowej odwzorowują wszystkie literki i przepisują je we właściwych miejscach (lub jeśli nie są jeszcze w stanie w pełni zrealizować tego ćwiczenia to odwzorowują jedynie pierwszą literę w każdym słowie). Spółgłoski są zaznaczane na niebiesko, a samogłoski na czerwono.
7. Dzieci sadzamy w kole i na koniec każde z nich wypowiada wyraz zaczynający się na spółgłoskę lub samogłoskę (naprzemiennie).
8. Podsumowanie - dzieci przypominają wszystkim, czego się nauczyły na zajęciach.