Krok po kroku do języka robotów
Krok po kroku do języka robotów
Programowanie w ruchu: Krok po kroku do języka robotów
Nauka programowania przez zabawę bez konieczności użycia komputera
Dla uczniów w wieku 6-10 lat
Programowanie w ruchu to nowatorskie podejście do nauczania informatyki, a w szczególności nauczania samej umiejętności programowania wśród dzieci w wieku wczesnoszkolnym (6-10 lat).
Kluczowe jest przekonanie, że tzw. „kodowanie” nie wymaga wyjątkowych umiejętności dostępnych tylko dla nielicznych wybrańców – przeciwnie – nauczanie dzieci programowania polega na rozwijaniu bardzo prostych i podstawowych umiejętności, które są, podobnie jak podstawowe umiejętności matematyczne, niezbędną bazą dalszego rozwoju „dorosłych” umiejętności programistycznych.
Umiejętności te nazywamy myśleniem komputacyjnym i w takiej właśnie formie znalazły się w nowej podstawie programowej przedmiotu informatyka obejmującej również okres wczesnoszkolny. Stanowią one, obok umiejętności czytania, pisania i liczenia, „czwartą alfabetyzację” – coraz bardziej potrzebną we współczesnym świecie.
Dla tych, którzy pójdą w swoim życiu w kierunku szeroko rozumianej informatyki, te bazowe umiejętności stanowią niezbędną podstawę dalszego rozwoju. Dla wszystkich pozostałych – będą cenną lekcją umiejętności analizowania i rozwiązywania problemów, stosowania precyzyjnego języka, wyobraźni przestrzennej, planowania, doskonalenia się i pracy zespołowej.
Założenia metodyczne Programowania w ruchu:
Uczymy podstawowych umiejętności niezbędnych do programowania, a nie samego programowania w postaci tekstowego kodu
Wprowadzamy programowanie w działaniu – poprzez zabawę i ruch, bez teorii ani definicji
Wspieramy samodzielne lub zespołowe rozwiązywanie problemów, pozwalamy uczyć się na błędach i uczyć się dzieciom od siebie nawzajem
Uczymy konkretnie – zarówno w zakresie języka jak i realizowania zadań w oparciu o konkretne, choćby nawet bajkowe, przykłady.
Uczymy w ruchu – podstawowym miejscem nauki jest tzw. dywanik i gry wielkowymiarowe, na których cała grupa może się swobodnie poruszać.
Ułatwiamy indywidualizację, przydzielanie zadań różnym uczniom i różnym zespołom, tak żeby wszyscy uczniowie byli aktywni na każdych zajęciach i przyjmowali role adekwatne do ich możliwości.
Tablet czy komputer nie jest warunkiem nauki programowania, rozpoczynamy naukę bez tych narzędzi oswajając jednocześnie uczniów z dotykową tablicą multimedialną i matą interaktywną stanowiących możliwie naturalne i intuicyjne formy komunikacji z programem w otoczeniu klasy
Program obejmuje 32 grupy tematyczne podzielone na cztery części:
Krab: Krok po kroku (Procesy i czynności) – 6-7 lat
Krasnal: Bramy i klucze (Kiedy kolejność ma znaczenie) – 7-8 lat
Czarodziej: Tajemne znaki (Znaki i kody) – 8-9 lat
Programista: Język robotów (Pętle i warunki) – 9-10 lat
Film o metodzie „Programowanie w ruchu”
Pełny zestaw zawiera materiały z czterech części (32 tematy), każdy z nich realizowany jest przez:
ćwiczenie praktyczne obywające się w realnej przestrzeni klasy
dwie tury zabaw klasowych z wykorzystaniem wielkowymiarowej gry na dywaniku klasowym
co najmniej dwie karty pracy z prostymi zadaniami
ćwiczenie ruchowe z kodowaniem czynności
ćwiczenie interaktywne przy tablicy multimedialnej
Zestaw zawiera komplet materiałów dla całej klasy:
205 trwałych, kartonowych elementów do budowania labiryntów i układania instrukcji, przeznaczone do wykorzystania na dywanie klasowym
336 znaków do wykorzystania w zabawach ruchowych
32 wzory kart pracy, karty postępów z naklejkami do zaznaczania osiągniętego poziomu, certyfikaty i odznaki
32 ćwiczeń interaktywnych do wykorzystania na tablicy multimedialnej
120 scenariuszy zajęć z poradnikiem metodycznym na 3 lata szkolne
Pomoce jednorazowe po ich zużyciu można dokupić w cenie 190 zł brutto za jedną część (dla 25 uczniów)
W prezencie:
mata interaktywna do kodowania 90x80 cm
mata do budowania instrukcji 250x250 cm