Liczmany - kółeczka
W skrócie o tym , jak rozwijać u dzieci umiejętność liczenia?
Dorośli uważają, że trudność liczenia wzrasta wraz z liczbą liczonych obiektów, które trzeba policzyć. Są też przekonani, że liczyć mogą starsze dzieci, na przykład od piątego roku życia. Dlatego zdarza się , że ograniczają zwłaszcza młodszym przedszkolakom , zakres liczenia często do dwóch , trzech elementów. Ograniczenia te niestety obracają się przeciwko dziecku. Nie sposób nauczyć dzieci liczenia , jeżeli ma się do czynienia ze zbyt małą liczbą elementów. Liczenie bazuje na wychwytywaniu regularności a przy małej liczebności jest to niemożliwe. Podczas liczenia dziecko korzysta z gestu wskazywania , dzięki któremu wydobywa obiekt z otoczenia i łączy go z nazwą liczebnika . W miarę ćwiczeń w rytmicznym wskazywaniu przedmiotów i oznaczaniu ich słowami do liczenia , dziecko dąży do precyzji i zaczyna przestrzega zasady : jeden do jednego ( jeden gest, jeden obiekt, jeden liczebnik). Stosunkowo późno orientuje się , że ostatni liczebnik ma dwa znaczenia a więc dotyczy ostatniego liczonego obiektu i określa, ile razem jest wszystkich przedmiotów. Równie późno dziecko zaczyna rozumieć, że liczone obiekty ułożone w szeregu można liczyć od początku do końca , od końca do początku oraz od dowolnego miejsca. Gdy jednak opanuje te prawidłowości , liczy wszystko dookoła siebie i zaczyna także dostrzegać błędne liczenie od poprawnego.
Pomoce do liczenia
Liczyć można wszystko: kasztany, żołędzie, fasolę Jaś, kamyczki, listki, klocki, nakrętki po wodzie mineralnej, guziki a także patyczki i kółeczka. Pamiętać należy o tym , żeby dziecko sprawnie liczyło i w szerokim zakresie musi mieć dużo rzeczy do liczenia.
Zabawy sytuacje zadaniowe sprzyjające doskonaleniu umiejętności liczenia
1.Ile jest ( kółeczek , patyczków)?
Dorosły układa przed dzieckiem 16 kółeczek, pokazuje je dziecku i proponuje : Policz je szybko. Dziecko liczy tak , jak umie a dorosły cichutko podpowiada liczebniki. Po policzeniu dorosły pokazuje kółeczka i pyta : Ile jest kółeczek?. Dziecko ma podać ich liczbę.
Celem tej zabawy jest sprawdzenie zakresu dziecięcego liczenia i czy dziecko wie, że ostatni wymieniony liczebnik oznacza także liczbę policzonych obiektów. Jest to także okazja do rozszerzania zakresu liczenia i korzystania z podpowiadanych liczebników.
2. Słuchaj , policz , ułóż
Dorosły stuka regularnie w bębenek. Dzieci liczą usłyszane uderzenia ( głośno, szeptem lub w „ myśli”) a potem układają przed sobą tyle kółeczek , ile usłyszały dźwięków . Na zakończenie liczą kółeczka i stwierdzają np. jest dziewięć.
Celem tej zabawy jest ćwiczenie umiejętności skupiania uwagi na liczeniu i ustalaniu wyniku liczenia tego, czego już nie ma . Po ułożeniu odpowiedniej liczby kółeczek lub patyczków jeszcze raz mają okazję do ich przeliczenia.
3. Ile kółeczek ( patyczków ) jest w pudełku
Zabawę można zrealizować w parach; jedno dziecko z pary wkłada do zamykanego pudełka po jednym kółeczku ( patyczku) i głośno liczy . Zamyka pudełko i stwierdza: Tam jest ….. kółeczek ( patyczków) . Drugie dziecko sprawdza, czy tak jest rzeczywiście. Wysypuje kółeczka ( patyczki ) , liczy je i na koniec stwierdza: Tak, jest ….. kółeczek ( patyczków).
Celem tej zabawy jest dostrzeganie, że , że ostatni wymieniony liczebnik określa także liczbę policzonych obiektów.
4. Pokaż ósme, dziewiąte ……… czternaste kółeczko ( patyczek )
Dzieci układają przed sobą w szeregu kółeczka ( patyczki) . Dorosły wymienia np. liczbę trzy , a dzieci odszukują właściwe kółeczko, pokazują je palcem. Następnie mogą liczyć dalej od trzech a więc cztery, pięć , sześć itd. lub odpowiedzieć na pytanie: Które kółeczko ( patyczek ) pokazałeś?
Celem tej zabawy jest rozszerzanie zakresu dziecięcego liczenia na miarę możliwości każdego dziecka a także praktyczne posługiwanie się liczebnikami porządkowymi.
5. Połóż tyle kółeczek ( patyczków ) , ile jest stron w książce
Dzieci oglądają książeczki ( każde swoją) i ustalają : To jest okładka, to strona tytułowa, a to kolejne kartki , które mają numerowane strony. Następnie odszukują stronę podaną przez dorosłego ( odpoznają numer strony lub liczą przewracając kolejne kartki ) a następnie układają tyle kółeczek ( patyczków ) , ile wskazuje numer strony . Jest to też okazja do liczenia stron w książce wspak
Celem tej zabawy jest doskonalenie umiejętności liczenia do przodu i wspak a także nabywanie sprawności manualnej przy przewracaniu stron w książce. Dodatkowo dla dzieci, które odczytują wartości liczbowe utrwalanie znajomości liczb.
6. Liczenie kółeczek ( patyczków) wspak
Dzieci liczą pokazując ułożone przez siebie w szeregu kółeczka ( patyczki) . Następnie odszukują podane przez dorosłego dziesiąte kółeczko ( patyczek) i liczą wspak : dziewięć, osiem , siedem, sześć, pięć, cztery, trzy , dwa , jeden.
Celem tej zabawy jest nie tylko doskonalenie umiejętności liczenia na miarę możliwości każdego dziecka ale także liczenie wspak .
7. Czy kółeczek jest nadal tyle samo?
Każde dziecko na tacy ma kilkanaście kółeczek . Ustawia je w szeregu , liczy stwierdza : Mam …….kółek. Następnie układa kółka w dwuszeregu , w okrąg, w piramidę i ponownie w szereg . Po każdej zmianie ułożenia kółek zastanawia się, czy nadal jest ich tyle, co było na początku. Jeżeli dziecko chce może je liczyć po każdej zmianie .
Celem tej zabawy jest nabywanie doświadczeń w ustalaniu liczby elementów w zbiorze i przekonania, że zmiana ich układu nie ma wpływu na liczebność.
8. Czy tu i tu jest tyle samo?
Dziecko na tacy ma kilkanaście kółeczek i patyczków . Dorosły proponuje : Sprawdź , czy kółeczek i patyczków jest tyle samo, czy nie. Jeżeli dziecko chce liczyć to dobrze. Potem dorosły mówi : Sprawdź, czy się nie pomyliłeś. Połóż na każdym kółeczku patyczek . Gdy dziecko to wykona, dorosły stwierdza : Możesz liczyć i możesz ustawiać w pary.
Celem tej zabawy jest nabranie wprawy w ustalaniu równoliczności przez tworzenie par po jednym elemencie z porównywanych zbiorów.
Uwaga! Podobnych zabaw należy zorganizować dzieciom wiele dbając o to, aby zbiory były zarówno równoliczne ( po tyle samo) , jak i różnoliczne. W przypadku zbiorów różnolicznych po ustawieniu w pary ( biorąc po jednym elemencie z każdego zbioru ) należy dziecko spytać: Czego jest więcej np. kółeczek, czy patyczków ? Czego jest mniej np. patyczków, czy kółeczek?, O ile jest więcej np. kółeczek od patyczków ? , O ile jest mniej patyczków od kółeczek?
Celem tego typu zabaw jest badanie równoliczności ( różnoliczności) poprzez ustawianie w pary i ustalanie : czego jest więcej , czego mniej i o ile więcej ,o ile mniej.
9. Dodawanie poprzez manipulowanie przedmiotami i liczenie ich.
Dziecko ma przed sobą kółeczka ( patyczki). Dorosły mówi: Masz pięć kółeczek , dodaj cztery. Policz, ile masz razem. Dziecko liczy dosuwa, dokłada kilka, potem liczy wszystkie razem i stwierdza : Miałem ….. dodałem ….. i mam razem ….. kółeczek ( patyczków) .
Celem zabawy jest lepsze rozumienie sensu dodawania poprzez nabywanie doświadczeń w wyznaczaniu sumy ( dodawanie)
10.Odejmowanie poprzez manipulowanie przedmiotami i liczenie ich.
Dziecko ma przed sobą kółeczka ( patyczki). Dorosły mówi: Masz dziewięć kółeczek ( patyczków ), odejmij pięć. Policz, ile zostało. Dziecko liczy, odejmuje ( odsuwa, zabiera) kilka, potem liczy pozostałe i stwierdza: Miałem….., odjąłem….., zostało mi ….. kółeczek ( patyczków)
Celem zabawy jest nakłanianie dzieci do liczenia i stwarzanie możliwości do wyznaczania różnicy ( odejmowanie)
11. Ile jest kółeczek (patyczków) w pudełku?
Zaproponowane zabawy należy realizować w parach : dziecko z dzieckiem lub dorosły z dzieckiem.
Dodawanie
Dziecko wkłada do pudełka np. 6 kółeczek ( patyczków), dokłada cztery kółeczka ( patyczki) . Na koniec pokazuje na palcach, ile kółeczek ( patyczków) jest w pudełku.
Celem zabawy jest doskonalenie umiejętności wyznaczania sumy wraz z pokazywaniem wyniku na palcach.
Odejmowanie
Dziecko wkłada do pudełka np. 8 kółeczek , zabiera cztery kółeczka. Na koniec pokazuje na palcach, ile kółeczek ( patyczków) zostało w pudełku.
Celem zabawy jest doskonalenie umiejętności wyznaczania różnicy wraz z pokazywaniem wyniku na palcach.
12. Rozdawanie , rozdzielanie po jednym lub po kilka
Rozdzielanie
Dziecko ma np. 12 kółeczek ( patyczków) rozdzielić na 4 kupki tak, aby w każdej było po tyle samo kółeczek ( patyczków)
Rozdawanie
Dziecko ma rozdać np. 3 kolegom 15 kółeczek ( patyczków), dbając o to ,aby każdy miał po tyle samo.
Celem tych zabaw jest dostarczenie doświadczeń w rozdawaniu, rozdzielaniu najpierw po jednym przedmiocie a potem kiedy nabiorą wprawy będą rozdawały , rozdzielały po kilka.
Kółeczka i patyczki można wykorzystywać jako liczmany do układania i rozwiązywania zadań z treścią oraz jako pionki (żetony) do gier.
ZAWARTOŚĆ:
• 300 szt. kółeczek o średnicy 20 mm
• całość umieszczona w lnianym woreczku
• instrukcja w języku polskim
Certyfikat:
Produkt posiada znak bezpieczeństwa CE.
Powyżej 3 lat.