Chemiczne memory – Węgiel i jego związki
ZASADY GRY
Chemiczne
MEMORY składa się z 40 elementów. Wielobarwne elementy zawierają
hasła: nazwy lub wzory substancji chemicznych, nazwy zjawisk, pojęć. Na
jednobarwnych elementach znajduje się wyjaśnienie haseł - właściwości
substancji chemicznych, definicje pojęć, zjawisk. Gracze mają kostki
odwrócone grzbietem do góry wybierają losowo jeden element z kolumny
"haseł" jeden z kolumny "wyjaśnień". Odczytują głośno, jeśli wybrane
elementy tworzą parę, to gracz odkłada ją i zyskuje 1 pkt., jeżeli nie
odkłada je na to samo miejsce grzbietem do góry i wszyscy starają się
zapamiętać miejsce odczytanych elementów gry. Zabawa trwa tak długo aż
wszystkie pary zostaną dobrane. Wygrywa osoba, która ma ich najwięcej.
Gra zapewnia koncentrację wszystkich uczestników, a wielokrotne
odczytywanie haseł i wyjaśnień zapewnia utrwalenie wiadomości.
Uwagi dydaktyczne
Elementy
Chemicznego memory można potraktować również jak rozsypankę i wtedy
uczniowie mają za zadanie dobrać odpowiednie pary. Daje to możliwość
wykorzystania wszystkich elementów na raz np. na lekcji powtórzeniowej
lub wybranych tylko elementów w części nawiązującej do lekcji lub
rekapitulacji. Przygotowano 6 kompletów do działów realizowanych w
gimnazjum :
1. Substancje chemiczne i ich właściwości. Powietrze.
2. Atom i cząsteczka
3. Kwasy i zasady
4. Węgiel i jego związki.
5. Pochodne węglowodorów
6. Chemia, a żywność.
Chemiczne
Memory pozwala przypomnieć i utrwalić większość ważnych pojęć
omawianych w gimnazjum. Stanowi doskonały środek dydaktyczny pozwalający
szybko i atrakcyjnie uporządkować wiadomości przed sprawdzianem z
określonego działu jak i przed egzaminem gimnazjalnym. Dodatkowym
walorem tej gry jest wizualizacja pojęć i definicji, co ogromnie
uatrakcyjnia te grę.
Gra Planszowa „I Ty możesz zostać chemikiem”
Bardziej
skomplikowaną grą jest gra planszowa o wielowątkowej akcji. Postawienie
pionka na polu zaznaczonym odpowiednim kolorem to określony rodzaj
zadania dla ucznia lub grupy.
Gra składa się z: planszy, kostki
do rzucania, 4 kolorowych pionków, 10 kolorowych kart z tematami zadań,
instrukcji dla nauczyciela.
ZASADY GRY
Klasę
dzielimy na grupy. Najlepszym rozwiązaniem jest, aby każda grupa
otrzymała planszę gry, pionki, zestaw kolorowych kart z tematami zadań.
Można jednak prowadzić grę w taki sposób, aby przy jednej planszy
zgromadzili się "kapitanowie" drużyn, którzy przy rozwiązywaniu zadań
będą kontaktowali się z pozostałymi członkami drużyny. Uczniowie mają do
dyspozycji modele kulkowe, mini zestawy odczynników i szkła
laboratoryjnego do wykonania prostych eksperymentów np. zbadania
odczynu, przeprowadzenia reakcji zobojętnienia, wytrącenia osadu
nierozpuszczalnej substancji. Przedstawiciel grupy rzuca kostką i
przesuwa pionek na odpowiednie pole. Pola z kolejnymi numerami są w
różnych kolorach, świadczy on o rodzaju zadania np. na polach z symbolem
wagi ukryte są zadania rachunkowe lub problemowe (o różnych stopniach
trudności), na polach żółtych polecenia ćwiczące nomenklaturę chemiczną.
Opisy zadań znajdują się na kolorowych kartach zgodnych z kolorem pól
na planszy. Uczniowie piszą zwięzłe sprawozdanie z wykonywanych przez
siebie zadań. Wygrywa grupa, która wykona największą liczbę zadań i
jednocześnie pierwsza dotrze do mety.
Uwagi dydaktyczne
Przygotowano trzy wersje gry do tej samej planszy:
1. Kwasy i zasady
2. Sole
3. Węglowodory
( w przygotowaniu następne)
Grę
można wykorzystać na lekcji powtórzeniowej po realizacji określonego
działu. Stanowi ona propozycję atrakcyjnego powtórzenia i utrwalenia
przerobionego materiału. Celem gry jest rzetelne utrwalenie materiału, a
nie szybkie dotarcie do mety. Należy również pamiętać, że gra nie
kończy się wystawieniem oceny. Jest to forma bezstresowej edukacyjnej
zabawy, a nie ostrej rywalizacji. Taka lekcja powtórzeniowa jest
ciekawsza, mobilizuje uczniów do wzmożonej uwagi oraz intensywnej pracy.
Zastosowanie gry umożliwia połączenie nauki z zabawą. Ogromnym walorem
tej gry jest ćwiczenie umiejętności, tak ważne w kształceniu
chemicznym.
Wszystkie zaproponowane gry można
wykorzystać realizując dowolny program nauczania chemii w gimnazjum oraz
stosowny do tego programu podręcznik.
Wszystkie zaproponowane gry
uzyskały pozytywne recenzje recenzentów Ministerialnych i zostały
wpisane na listę środków zalecanych przez Ministerstwo Edukacji
Narodowej i Sportu.
Certyfikat:
Produkt posiada znak bezpieczeństwa CE.