Liczmany-patyczki

Cena:110.00PLN
Do koszyka

W  skrócie o   tym , jak rozwijać u dzieci umiejętność liczenia?

Dorośli  uważają, że trudność liczenia wzrasta wraz z liczbą liczonych obiektów, które trzeba policzyć. Są też przekonani, że liczyć mogą starsze dzieci, na przykład od piątego roku życia. Dlatego zdarza się , że ograniczają zwłaszcza młodszym przedszkolakom ,  zakres liczenia często do dwóch  , trzech elementów. Ograniczenia te niestety obracają się przeciwko dziecku. Nie sposób nauczyć dzieci liczenia , jeżeli ma się do czynienia ze zbyt małą liczbą elementów. Liczenie bazuje na wychwytywaniu regularności  a przy małej liczebności jest to niemożliwe. Podczas liczenia dziecko korzysta z gestu wskazywania , dzięki któremu  wydobywa obiekt z otoczenia i  łączy go z nazwą liczebnika . W miarę ćwiczeń  w rytmicznym wskazywaniu przedmiotów i oznaczaniu ich słowami do liczenia , dziecko dąży do precyzji i zaczyna przestrzega zasady : jeden do jednego ( jeden gest, jeden obiekt, jeden liczebnik). Stosunkowo późno  orientuje się , że ostatni liczebnik ma dwa znaczenia a więc dotyczy ostatniego liczonego obiektu i określa, ile razem jest  wszystkich przedmiotów. Równie późno dziecko zaczyna rozumieć, że liczone obiekty ułożone w szeregu można liczyć od początku do końca ,  od końca do początku oraz  od dowolnego miejsca.  Gdy jednak  opanuje te prawidłowości ,  liczy wszystko dookoła siebie  i  zaczyna także dostrzegać  błędne liczenie od poprawnego.
Pomoce do liczenia
Liczyć można wszystko:  kasztany, żołędzie, fasolę Jaś, kamyczki, listki, klocki, nakrętki po wodzie mineralnej, guziki  a także patyczki i  kółeczka. Pamiętać należy o tym , żeby dziecko sprawnie liczyło  i  w szerokim zakresie musi mieć dużo rzeczy do liczenia.

 

 

 

Zabawy  sytuacje zadaniowe sprzyjające doskonaleniu umiejętności liczenia

 

1.Ile jest ( kółeczek , patyczków)?

Dorosły układa przed dzieckiem 16 kółeczek, pokazuje je dziecku i proponuje : Policz je szybko. Dziecko liczy tak , jak umie  a dorosły cichutko  podpowiada liczebniki. Po policzeniu dorosły pokazuje kółeczka i pyta : Ile jest kółeczek?. Dziecko ma podać ich liczbę.
Celem tej  zabawy jest  sprawdzenie zakresu  dziecięcego liczenia i  czy dziecko wie, że ostatni  wymieniony liczebnik oznacza także liczbę policzonych  obiektów.  Jest to także okazja do  rozszerzania zakresu liczenia i korzystania z podpowiadanych  liczebników.



2. Słuchaj , policz , ułóż

Dorosły stuka  regularnie w bębenek. Dzieci liczą usłyszane uderzenia ( głośno, szeptem  lub w „ myśli”)  a potem  układają przed sobą tyle kółeczek , ile usłyszały dźwięków . Na zakończenie  liczą kółeczka i  stwierdzają np. jest  dziewięć.
Celem tej zabawy jest  ćwiczenie umiejętności  skupiania uwagi na liczeniu i ustalaniu wyniku liczenia tego, czego już nie ma . Po ułożeniu odpowiedniej liczby kółeczek lub patyczków jeszcze raz mają okazję do ich  przeliczenia.



3. Ile kółeczek ( patyczków ) jest w pudełku

Zabawę można zrealizować w parach; jedno dziecko z pary wkłada do zamykanego pudełka  po jednym kółeczku ( patyczku) i głośno liczy . Zamyka pudełko i stwierdza: Tam jest ….. kółeczek ( patyczków) . Drugie dziecko sprawdza, czy tak jest rzeczywiście. Wysypuje kółeczka  ( patyczki ) , liczy je i  na koniec stwierdza: Tak, jest ….. kółeczek ( patyczków).
Celem tej zabawy jest  dostrzeganie, że , że ostatni wymieniony liczebnik  określa także liczbę policzonych obiektów.

 

4. Pokaż ósme, dziewiąte ……… czternaste kółeczko ( patyczek )

Dzieci układają przed sobą  w szeregu kółeczka ( patyczki)  . Dorosły wymienia np. liczbę trzy  , a dzieci odszukują  właściwe kółeczko,  pokazują je palcem. Następnie mogą liczyć dalej od trzech a więc cztery, pięć , sześć itd. lub odpowiedzieć na pytanie: Które kółeczko ( patyczek ) pokazałeś?
Celem tej zabawy jest rozszerzanie zakresu dziecięcego liczenia na miarę możliwości każdego dziecka a także praktyczne posługiwanie się liczebnikami porządkowymi.

 

5. Połóż tyle kółeczek  ( patyczków ) , ile jest stron w książce

Dzieci oglądają  książeczki ( każde swoją)  i ustalają : To jest okładka, to strona tytułowa, a to kolejne kartki , które mają numerowane strony.  Następnie odszukują stronę podaną przez  dorosłego  ( odpoznają numer strony  lub liczą przewracając kolejne kartki  ) a  następnie układają tyle kółeczek ( patyczków ) , ile wskazuje numer strony . Jest to też okazja do liczenia stron w książce wspak
Celem tej zabawy jest  doskonalenie umiejętności  liczenia do przodu i wspak a także nabywanie  sprawności manualnej przy przewracaniu stron w książce.  Dodatkowo dla dzieci, które odczytują wartości liczbowe utrwalanie znajomości liczb.

 

6. Liczenie kółeczek ( patyczków) wspak

Dzieci  liczą pokazując  ułożone przez siebie w szeregu kółeczka ( patyczki) . Następnie odszukują podane  przez dorosłego dziesiąte kółeczko ( patyczek) i liczą wspak : dziewięć, osiem , siedem, sześć, pięć, cztery, trzy , dwa , jeden.
Celem tej zabawy jest nie tylko doskonalenie umiejętności liczenia na miarę możliwości każdego dziecka ale także  liczenie wspak .

 

7. Czy kółeczek  jest nadal tyle samo?

Każde dziecko na tacy ma kilkanaście kółeczek . Ustawia je  w szeregu , liczy  stwierdza : Mam …….kółek. Następnie układa kółka w dwuszeregu , w okrąg, w piramidę i ponownie w szereg . Po każdej zmianie ułożenia kółek zastanawia się, czy nadal jest ich tyle, co było na początku. Jeżeli dziecko chce może je liczyć po każdej zmianie .
Celem tej zabawy jest nabywanie doświadczeń w ustalaniu liczby elementów w zbiorze i przekonania,  że zmiana ich układu nie ma wpływu na liczebność.

 

8. Czy tu i tu jest tyle samo?

Dziecko na tacy ma kilkanaście kółeczek i patyczków . Dorosły proponuje : Sprawdź , czy kółeczek i patyczków jest tyle samo, czy nie. Jeżeli dziecko chce liczyć  to dobrze. Potem  dorosły mówi : Sprawdź, czy się nie pomyliłeś. Połóż na każdym kółeczku patyczek . Gdy dziecko to wykona, dorosły stwierdza : Możesz liczyć i możesz ustawiać w pary.
Celem tej zabawy jest  nabranie wprawy w ustalaniu równoliczności  przez  tworzenie par po jednym elemencie z porównywanych zbiorów.

Uwaga! Podobnych zabaw należy zorganizować dzieciom wiele dbając o to, aby zbiory były zarówno równoliczne  ( po tyle samo) , jak i różnoliczne. W przypadku zbiorów różnolicznych  po ustawieniu w pary ( biorąc po jednym elemencie z każdego zbioru ) należy dziecko spytać: Czego jest więcej np.  kółeczek, czy patyczków ?  Czego jest mniej  np. patyczków, czy kółeczek?, O ile jest więcej np. kółeczek od patyczków ? , O ile  jest mniej  patyczków  od kółeczek?
Celem tego typu zabaw jest badanie równoliczności ( różnoliczności) poprzez ustawianie w pary i ustalanie : czego jest więcej , czego mniej i o ile więcej  ,o ile mniej.

 

9. Dodawanie  poprzez manipulowanie przedmiotami i liczenie ich.

Dziecko  ma przed sobą kółeczka ( patyczki). Dorosły mówi: Masz pięć kółeczek , dodaj cztery. Policz, ile masz razem. Dziecko liczy  dosuwa, dokłada kilka, potem liczy wszystkie razem i stwierdza : Miałem ….. dodałem ….. i mam razem ….. kółeczek ( patyczków) .
Celem zabawy jest lepsze  rozumienie sensu dodawania poprzez  nabywanie doświadczeń w wyznaczaniu sumy ( dodawanie)

 

10.Odejmowanie  poprzez manipulowanie przedmiotami i liczenie ich.

Dziecko  ma przed sobą kółeczka ( patyczki). Dorosły mówi:  Masz dziewięć kółeczek ( patyczków ), odejmij pięć. Policz, ile zostało. Dziecko liczy, odejmuje ( odsuwa, zabiera) kilka, potem liczy pozostałe i stwierdza: Miałem….., odjąłem….., zostało mi ….. kółeczek ( patyczków)
Celem  zabawy jest nakłanianie dzieci do liczenia i stwarzanie możliwości do wyznaczania różnicy ( odejmowanie)

 

11. Ile jest kółeczek (patyczków)  w pudełku?

Zaproponowane zabawy należy realizować  w parach : dziecko z dzieckiem lub dorosły z dzieckiem.

Dodawanie
Dziecko wkłada do pudełka  np. 6 kółeczek ( patyczków), dokłada cztery kółeczka ( patyczki) . Na koniec pokazuje  na palcach, ile kółeczek  ( patyczków) jest w pudełku.
Celem zabawy jest doskonalenie umiejętności wyznaczania sumy wraz z pokazywaniem wyniku na palcach.

Odejmowanie
Dziecko wkłada do pudełka np. 8 kółeczek , zabiera cztery kółeczka. Na koniec pokazuje  na palcach, ile kółeczek  ( patyczków)  zostało w pudełku.
Celem zabawy jest doskonalenie umiejętności wyznaczania różnicy wraz z pokazywaniem wyniku na palcach.

 

12. Rozdawanie , rozdzielanie po jednym lub po kilka

Rozdzielanie

Dziecko ma np. 12 kółeczek ( patyczków) rozdzielić na 4 kupki tak, aby w każdej było po tyle samo kółeczek ( patyczków)

Rozdawanie

Dziecko ma rozdać np. 3 kolegom 15 kółeczek ( patyczków), dbając o to ,aby każdy miał po tyle samo.
Celem  tych zabaw jest dostarczenie doświadczeń w rozdawaniu, rozdzielaniu  najpierw po jednym  przedmiocie a potem  kiedy nabiorą wprawy  będą rozdawały , rozdzielały po kilka.

 

Kółeczka i patyczki można wykorzystywać jako liczmany do układania i rozwiązywania zadań z treścią oraz jako pionki  (żetony)   do gier.

 

 

ZAWARTOŚĆ:

• 300 szt. patyczków o długości 50 mm

• całość umieszczona w lnianym woreczku

• instrukcja w języku polskim

 

Certyfikat:

Produkt posiada znak bezpieczeństwa CE.

Facebook