Chemiczne Memory Pochodne węglowodorów
ZASADY GRY
Chemiczne MEMORY składa się z 40 elementów. Wielobarwne elementy
zawierają hasła: nazwy lub wzory substancji chemicznych, nazwy
zjawisk, pojęć. Na jednobarwnych elementach znajduje się wyjaśnienie
haseł - właściwości substancji chemicznych, definicje pojęć, zjawisk.
Gracze mają kostki odwrócone grzbietem do góry wybierają losowo jeden
element z kolumny "haseł" jeden z kolumny "wyjaśnień". Odczytują
głośno, jeśli wybrane elementy tworzą parę, to gracz odkłada ją i
zyskuje 1 pkt., jeżeli nie odkłada je na to samo miejsce grzbietem do
góry i wszyscy starają się zapamiętać miejsce odczytanych elementów
gry. Zabawa trwa tak długo aż wszystkie pary zostaną dobrane. Wygrywa
osoba, która ma ich najwięcej. Gra zapewnia koncentrację wszystkich
uczestników, a wielokrotne odczytywanie haseł i wyjaśnień zapewnia
utrwalenie wiadomości.
Uwagi dydaktyczne
Elementy Chemicznego memory można potraktować również jak
rozsypankę i wtedy uczniowie mają za zadanie dobrać odpowiednie pary.
Daje to możliwość wykorzystania wszystkich elementów na raz np. na
lekcji powtórzeniowej lub wybranych tylko elementów w części
nawiązującej do lekcji lub rekapitulacji. Przygotowano 6 kompletów do
działów realizowanych w gimnazjum :
1. Substancje chemiczne i ich właściwości. Powietrze.
2. Atom i cząsteczka
3. Kwasy i zasady
4. Węgiel i jego związki.
5. Pochodne węglowodorów
6. Chemia, a żywność.
Chemiczne
Memory pozwala przypomnieć i utrwalić większość ważnych pojęć
omawianych w gimnazjum. Stanowi doskonały środek dydaktyczny pozwalający
szybko i atrakcyjnie uporządkować wiadomości przed sprawdzianem z
określonego działu jak i przed egzaminem gimnazjalnym. Dodatkowym
walorem tej gry jest wizualizacja pojęć i definicji, co ogromnie
uatrakcyjnia te grę.
Gra Planszowa „I Ty możesz zostać chemikiem”
Bardziej
skomplikowaną grą jest gra planszowa o wielowątkowej akcji. Postawienie
pionka na polu zaznaczonym odpowiednim kolorem to określony rodzaj
zadania dla ucznia lub grupy.
Gra składa się z: planszy, kostki
do rzucania, 4 kolorowych pionków, 10 kolorowych kart z tematami zadań,
instrukcji dla nauczyciela.
ZASADY GRY
Klasę dzielimy na grupy.
Najlepszym rozwiązaniem jest, aby każda grupa otrzymała planszę gry,
pionki, zestaw kolorowych kart z tematami zadań. Można jednak prowadzić
grę w taki sposób, aby przy jednej planszy zgromadzili się "kapitanowie"
drużyn, którzy przy rozwiązywaniu zadań będą kontaktowali się z
pozostałymi członkami drużyny. Uczniowie mają do dyspozycji modele
kulkowe, mini zestawy odczynników i szkła laboratoryjnego do wykonania
prostych eksperymentów np. zbadania odczynu, przeprowadzenia reakcji
zobojętnienia, wytrącenia osadu nierozpuszczalnej substancji.
Przedstawiciel grupy rzuca kostką i przesuwa pionek na odpowiednie pole.
Pola z kolejnymi numerami są w różnych kolorach, świadczy on o rodzaju
zadania np. na polach z symbolem wagi ukryte są zadania rachunkowe lub
problemowe (o różnych stopniach trudności), na polach żółtych polecenia
ćwiczące nomenklaturę chemiczną. Opisy zadań znajdują się na kolorowych
kartach zgodnych z kolorem pól na planszy. Uczniowie piszą zwięzłe
sprawozdanie z wykonywanych przez siebie zadań. Wygrywa grupa, która
wykona największą liczbę zadań i jednocześnie pierwsza dotrze do mety.
Uwagi dydaktyczne
Przygotowano trzy wersje gry do tej samej planszy:
1. Kwasy i zasady
2. Sole
3. Węglowodory
( w przygotowaniu następne)
Grę
można wykorzystać na lekcji powtórzeniowej po realizacji określonego
działu. Stanowi ona propozycję atrakcyjnego powtórzenia i utrwalenia
przerobionego materiału. Celem gry jest rzetelne utrwalenie materiału, a
nie szybkie dotarcie do mety. Należy również pamiętać, że gra nie
kończy się wystawieniem oceny. Jest to forma bezstresowej edukacyjnej
zabawy, a nie ostrej rywalizacji. Taka lekcja powtórzeniowa jest
ciekawsza, mobilizuje uczniów do wzmożonej uwagi oraz intensywnej pracy.
Zastosowanie gry umożliwia połączenie nauki z zabawą. Ogromnym walorem
tej gry jest ćwiczenie umiejętności, tak ważne w kształceniu
chemicznym.
Wszystkie zaproponowane gry można
wykorzystać realizując dowolny program nauczania chemii w gimnazjum
oraz stosowny do tego programu podręcznik.
Wszystkie zaproponowane
gry uzyskały pozytywne recenzje recenzentów Ministerialnych i zostały
wpisane na listę środków zalecanych przez Ministerstwo Edukacji
Narodowej i Sportu.
Certyfikat:
Produkt posiada znak bezpieczeństwa CE.